יום ראשון, 25 במאי 2008

קונסטרוקטיביזם

מאמון כותב על הבעיתיות של למידה קונסטרוקטיביסטית בבית הספר .גם עדי כתב על הפער בין התאוריה למעשה בנושא זה. הם מורים בחטיבה העליונה , בתיכונים ,והטענות שהם מעלים דומות.
שניהם מעלים שתי נקודות עיקריות שבעיתיות בינהם ,
1) הערכה מסכמת בצורת בחינת הבגרות והמחויבות אליה מצד מורים ותלמידים . בלמידת הבניה חייבת להיות אפשרות לחרוג מעט מן הנושא, וממסגרת הזמן . הדבר גורם לחוסר מוטיבציה של המורים מכיוון שהערכתם ומכאן גם אחריותם מתבססת על ציוני התלמידים בבגרות.
2) תרבות הלמידה של התלמידים שלא רק חסרי מוטיבציה להתמודדות עם החומר בצורה שונה , שנובעת לא רק מן הקושי שלבלמידת חקר אלא גם מכך שאין הם מבינים את מטרתה , אלה רק את המטרה של לעבור את הבחינת הבגרות.

מאמון טוען שלמידה קונסטרוקטיבית מתבססת על שלושה גורמים , תרבות , תלמיד, הערכה , והוא הוסיף גם מורה . כאשר למורה יש שליטה בעיקר על האחרון , והרבה פחות על השניים הראשונים. אני מסכימה איתו עקרונית אבל יש לי כמה הערות לגבי הקטע התרבותי .

הוא מתייחס לגורם התרבותי "הגורם התרבותי מתייחס להיסטוריה הלימודית של התלמיד , איך הוא רגיל ללמוד , איך לימדו אותו בעבר , ומה התפקידים שהיה נוטל בשלבים מוקדמים יותר" , זה נכון אך לדעתי ההגדרה הזו אינה מספיק רחבה מספיק , אני הייתי מתיחסת גם לגורמי סביבה , מה הסביבה מצפה מהתלמיד , שכמובן משפיע על מה שהוא מצפה מעצמו ומסביבתו . התלמידים מאמינים שהדרך הרגילה בה הם מקבלים סיכומים של חומר , היא הדרך הטובה ביותר עבורם לעשות מה שבשבילו הם באו :לקבל ציון מקסימלי בבגרות.

אני חושבת יש מספר דברים שצריך לשנות , הראשון והקשה יותר הוא להסביר לתלמידים שלבית הספר לא באים בשביל הבגרות. המשימה הזו היא קשה מאד מאחר וזו הגישה הרווחת בציבור , ההורים המורים והתלמידים כמעט שכחו שלבית הספר ישנם עוד מטרות מלבד הבגרות , ובכל זאת עלינו לנסות לשנות זאת כמורים וכהורים וכאזרחים כמיטב יכולתנו.
הדבר השני שאמנם קשה אבל לפחות נראה אפשרי , הוא להוכיח לתלמידים שמה שהם לומדים בדרך של הבניה ידע יועיל להם יותר משינון ידע מוכן , שהעבודה הקשה הכרוכה בכך שווה את המאמץ וחוסכת עבודה לאחר מכן.

2 תגובות:

mamoon אמר/ה...

הי נעמה

אכן נעמה אני מסכים עם מה שאת מגדירה, כגישה מוטעית בהבנת תפקיד בית הספר ,נכון שתפקיד בית הספר אינו מצומצם במתן תעודת בגרות בלבד, אמנם, זו הגישה הרווחת אצל כל החברה , ובמיוחד אצל תלמידים .לשנות גישה זו, בכלל החברה ,את אומרת קשה, אני אומר קשה מאוד ולזה כמובן יש סיבות אולי אחת מהן הוא שאנו חיים בחברה תחרותית שמתייחסת לבני אדם כמספרים , כמו ממוצע בגרות , כסף בבנק, מודל המכונית וכו... וזו רוח הדברים בחברה כולה . לכן אני לא היעזתי לשנות את כל זה , אני הצעתי שבוא נתחיל עם האוכלסיה שאנו מובילים , אוכלסיה שאנו במגע איתם , כלומר התלמידים , ולהתחיל את זה בגיל מוקדם ככל האפשר ולחנך לפי הגישה הקונסטרקטיביסטית , ותוצאות יבוא לטווח הלא קרוב , ושוב לפי דעתי , רק כך אפשר להוביל שינוי תרבות למידה .

נעמה אמר/ה...

אני מסכימה איתך, בכל מקרה נראה לי כדאי לפמפם לתלמידים שהציון זה לא הכל בחיים.
אבל אני חושבת שכדאי לנסות להבהיר לתלמידים , למה למידה בשיטה קונסטרוקטיבית יעילה עבורם , כלומר שימשו בהכוונב מטא-קוגניטיביות לגבי הלמידה הבנתית . הכוונה להראות לתלמידים מה התועלת שיפיקו בשביל עצמם , מהשיטה הזו.